Shabat ja viikkojakso

Shmini

Kun olin nuorempi kävin väittelyitä ihmisten kanssa siitä, miksi kosher sääntöjä oli syytä noudattaa aikoinaan ja miksi kenties nykyään tämä ei käytännöllisesti ajateltuna olisikaan enää tarpeellista. Käytännöllisesti ajateltuna oli viisasta pitää maito ja liha erikseen, autiomaavaelluksesta jääkaappien keksimiseen asti. Tuolloin näiden kahden asian erillään pito oli loogista ja terveellistä. Pilaantumisen riski oli korkea. Sian syönti oli myös vaarallista noina aikoina, sillä siassa oli trikiiniä. Mitäs nyt kun nämä syyt eivät enää päde? Tulisiko meidän juutalaisten suhtautua tooraan tieteellisesti vai ei? Mielestäni tooraa ei voida nimittää ensisijaisesti historiankirjaksi tai terveyseepokseksi vaikka uskonkin sen olevan jumalallista viisautta täynnä, joista voi ammentaa jokaiseen elämän osa-alueeseen. Toora on ensisijaisesti kirja joka puhuttelee ihmistä ja ihmisen inhimillisyyttä ja tooran viesti on ensisijaisesti usko Jumalaan. Näin ollen pidän kosher säädöksistä kiinni ensisijaisesti siksi, että Jumala on minua ohjeistanut näin tekemään. Uskon myös, että pitäessäni säännöksistä kiinni, on se terveellistä ensisijaisesti sielulleni.

Shabat shalom umevorah

Rabbi Simon Livson